Project Dark Star 개발 중단 및 오픈 소스화

Project DarkStar 혹은 Sun game server 프로젝트의 개발 중단 공지. 제 3의 오픈소스 저장소로 이전해서 “유지”는 된다는 모양.

Sun Microsystems 의 Java 기반 MMORPG 서버 프로젝트인 Project Dark Star 가 개발 중단되고, github 와 구글 포럼으로 소스 저장소/포럼을 이전한다고 공지되었다 – via gamedev.net

Project Dark Star 의 포럼 공지에 따르면,

Today is a difficult day for all of us associated with Project Darkstar. Regretfully, we must inform our community members that Sun Labs engineering effort is no longer being applied to Darkstar development. You will hear from the individual engineers about what this means for them, but the organized lab project will not be moving forward.

One of the reasons that we developed Project Darkstar as an open source project was to allow the community to continue if the research objectives of the core team were changed. We will be maintaining the source repositories and the projectdarkstar.com site for as long as we can, but we are also investigating other homes for both the code and the supporting content.

As interesting as the technology development has been with Project Darkstar, I must say that I found the building of the community around that technology one of the most satisfying and interesting experiences of my professional life. I hope that the community will continue, and personally plan on at least observing and perhaps contributing (as an individual) to that continuation. Thank you all, and my very best wishes going forward. To the core team, I can only say that it was an honor and a privileged to work with you on this project and this technology.

간략히 요약하자면, “썬 에서는 더 이상 다크스타에 자원을 투입하지 않을 예정. 공시적인 개발은 더 없다. 웹 사이트와 소스 저장소는 가능한 유지 할 것이며, 코드와 지원 자료를 위한 공간을 찾는 중이다.”.

예전에 이 프로젝트 다크스타의 테크 데모를 봤지만 그 때 느낌으로도 “이거 망하겠네”였는데, 약 2년 반 정도 지난 지금, 프로젝트가 내려지는걸 보고있으니 기분이 좀 묘하긴하다.

내가 생각하는 실패 이유에 관해선 곧 글을 하나 더 써보기로 하겠다.

ps. 프로젝트 다크스타의 github 이름은 red-dwarf. Dark star 가 (겨우) red-dwarf가 되어버리다니… 참 의미심장하다?

Author: rein

나는 ...

7 thoughts on “Project Dark Star 개발 중단 및 오픈 소스화”

  1. 개인적으로 솔라리스 환경 좋아해서 꽤 관심있게 지켜 보았고, GDC에서도 강연 들었었는데, 강연 입장 10분만네 “아 이거 망하겠네” 싶었죠.

    결국 망하니 조금 씁쓸하네요. 소스 공개 한다지만 작년 GDC에서 본 아웃풋으로 미루어볼 때 별로 볼 것 없을거에요.

    1. 예전에(2년 전쯤?) 회사와서 데모했던 것도 좀 별로여서 실망했는데 결국 충분히 나아지지 못하고 주저 앉은듯?

      근데 배후에 오라클이 선보고 돈 안되는 애들 접으라고 했을지도;;;(…)

  2. 이걸 아직 개발하고 있었다니… 썬도 대단했군요. ㅎㅎ

    게임은 아니고 예전에 서버 개발팀에서 java를 쓰는 데, jni 및 vm 레벨에서 다 고쳐버리던데요. 처음 nio 나왔을 땐, select 구현체라서 epoll로 바꾸고, GC가 완전 짜증나서 문제가 되는 부분을 jni로 빼버리고;;; 나중에 보니 DB 액세스 및 리포팅 제외하곤 java가 아니었다는… -0-

    1. 오오 그런게 되는군요. 근데 Java VM “구현”을 수정해서 쓸 수도 있는거였나요? VM 패러미터는 바꿔보긴했는데;;

  3. Pingback: rein's world

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